800-1 Zemní práce (2020/I)
VP 800-1 © ÚRS CZ a.s. Přepažování je dočasné odstranění vzpěr nebo rozpěr roubení a znovuosazení vzpěr nebo rozpěr po provedení pracovních operací, pro něž je přepažování nutné. Přemístění výkopku svislé je vyzvednutí výkopku z místa rozpojení na výškovou úroveň vodo- rovného přemístění výkopku. Přemístění výkopku vodorovné je přemístění výkopku od výkopiště do místa jeho uložení s vyložením z dopravního prostředku. Převázka je kulatina svisle převazující vodorovné pažiny a přenášející zemní tlak do rozpěr vodorovného příložného pažení. Příkop je otevřené odvodňovací zařízení o hloubce přes 300mm; podle tvaru příčného řezu rozeznáváme příkop lichoběžníkový, trojúhelníkový nebo zaoblený a podle úpravy příkop nezpevněný nebo zpevněný. Rekonstrukce objektů oboru 824 pro účely použití příplatků k cenám je: a) obnova traťových a staničních kolejí a závodových vleček, b) přestavba dosavadního kolejiště stanic, závodových vleček, lokomotivních a vozových dep, železničních opraven a strojíren i podniků mechanizace traťového hospodářství, c) prodloužení dosavadních staničních kolejí, kolejí závodových vleček, lokomotivních a vo- zových dep, železničních opraven apod., pro každé prodloužení koleje nejvýše o 600m, d) rozšíření kolejiště dosavadních stanic, závodových vleček, lokomotivních a vozových dep, železničních opraven apod. nejvýše o 2 koleje s max. vzdáleností 10m osy budované koleje od osy stávající koleje, e) přeložky a směrové vyrovnání trati nebo jejích částí v osové vzdálenosti budované koleje od stávající koleje nejvýše 10m. Rigol je otevřené odvodňovací zařízení hluboké nejvýše 300mm, zpravidla zaoblené a zpevně- né betonovými tvárnicemi, kamennou dlažbou, betonem apod.; jeho svah přilehlý k vozovce nesmí mít sklon strmější než 1:3. Roubení – viz pažení. Rýha je hloubený výkop jehož největším rozměrem je délka a největší šířka v úrovni terénu je 2m, který nesplňuje podmínky pro určení šachty. Za rýhy se nepovažují silniční a železniční příkopy. Shybka je tlakový úsek gravitační stoky nebo kanalizační přípojky, který je uložen níže než navazující úseky proti a po proudu, umožňující podejití překážky. Spodek železniční je drážní těleso, tvořené zářezy, násypy a příkopy a příkopovými zídkami, trativody, propustky světlosti do 2m, podkladnicemi, mezilehlými nebo sanačními vrstvami se zpevněním a ochranou drážního tělesa (osetí svahů, patky dlažeb, dlažby, záhozy, opěrné zídky výšky do 2m od základové spáry, kamenná žebra apod.). Svahování je zemní úprava tvaru trvalých svahů se sklony strmějšími než 1:5 (včetně přemístě- ní sypaniny na vyrovnání prohlubní na svahu). Šachta je hloubený výkop, jehož největší půdorysná plocha je 36m 2 a jeho hloubka je největším rozměrem. Měří se v ose šachty jako svislá vzdálenost dna a roviny vodorovného přemístění. Úprava pláně je zemní úprava tvaru plochy území se sklonem do 1:5. Úroveň vodorovného přemístění výkopku: − − vodorovná rovina proložená nejnižším bodem plochy přístupné obvyklému doprav- nímu prostředku, nebo − − nejnižší úroveň území, na kterou se výkopek odhazuje tehdy, když není navrženo jeho vodorovné přemístění dopravním prostředkem.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY3Nzg0